وکیل تخصصی کسب و کار ها - NUA law firm
آرا وحدت رویه دفتر حقوقی نوآ

آراء وحدت رویه هیئت عمومی دیوان عالی کشور از سال 1323 الی 1348 

ارائه شده توسط دفتر حقوقی نوآ مستخرج از اداره کل وحدت رویه و نشر مذاکرات و آراء هیئت عمومی دیوان عالی کشور ایران 

آراء وحدت رویه در نظام قضایی کشور ایران امری بسیار مهم و موجب حل اختلاف و کاهش تنوع آراء در موضوعات واحد می گردد در تاریخ دادگستری کشور آراء وحدت رویه از سال 1323 وجود دارد.

این آراء توسط هیئت عمومی دیوان عالی کشور و در صورت اختلاف نظر بین دو رای در موضوع واحد مصوب و برای تمامی مراجع قضایی در آن موضوع لازم التباع می باشد.

ماده 471 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 رای وحدت رویه را به شرح ذیل تعریف می نماید:

ماده 471- هرگاه از شعب مختلف ديوان عالي كشور يا دادگاهها نسبت به موارد مشابه، اعم از حقوقي، كيفري و امور حسبي، با استنباط متفاوت از قوانين، آراء مختلفي صادر شود، رئيس ديوان عالي كشور يا دادستان كل كشور، به هر طريق كه آگاه شوند، مكلفند نظر هيأت عمومي ديوان عالي كشور را به منظور ايجاد وحدت رويه درخواست كنند. هر يك از قضات شعب ديوان عالي كشور يا دادگاهها يا دادستانها يا وكلاي دادگستري نيز مي توانند با ذكر دليل از طريق رئيس ديوان عالي كشور يا دادستان كل كشور، نظر هيأت عمومي را درباره موضوع درخواست كنند. هيأت عمومي ديوان عالي كشور به رياست رئيس ديوان عالي يا معاون وي و با حضور دادستان كل كشور يا نماينده او و حداقل سه چهارم رؤسا و مستشاران و اعضاي معاون تمام شعب تشكيل مي شود تا موضوع مورد اختلاف را بررسي و نسبت به آن اتخاذ تصميم كنند. رأي اكثريت در موارد مشابه براي شعب ديوان عالي كشور و دادگاهها و ساير مراجع، اعم از قضائي و غير آن لازم الاتباع است؛ اما نسبت به رأي قطعي شده بي اثر است.
در صورتي كه رأي، اجراء نشده يا در حال اجراء باشد و مطابق رأي وحدت رويه هيأت عمومي ديوان عالي كشور، عمل انتسابي جرم شناخته نشود يا رأي به جهاتي مساعد به حال محكومٌ عليه باشد، رأي هيأت عمومي نسبت به آراء مذكور قابل تسري است و مطابق مقررات قانون مجازات اسلامي عمل مي شود.

شما همراهان دفتر حقوقی نوآ می توانید مجموعه آراء وحدت رویه منتشره از سال 1323 الی 1348 را با کلیک بر روی متن ذیل دریافت و مطالعه بفر مایید

آرا وحدت رویه دیوان عالی کشور دفتر حقوقی نوآ از سال 1323 الی 1348

ارائه شده توسط دفتر حقوقی نوآ مستخرج از اداره کل وحدت رویه و نشر مذاکرات و آراء هیئت عمومی دیوان عالی کشور ایران 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

-- بارگیری کد امنیتی --

مطالب مرتبط
وکیل تخصصی کسب و کار ها - NUA law firm
فهرست