وکیل تخصصی کسب و کار ها - NUA law firm
اعاده دادرسی در داوری دفتر حقوقی نوآ

اعاده دادرسی در آرای داوری

داوری مستند به اصول حقوقی و قوانین موضوعه مانند مواد 454 الی 501 قانون آیین دادرسی مدنی امری توافقی است و جزو دادگستری خصوصی محسوب می گردد.

بدین نحو که طرفین یک اختلاف حقوقی (امور کیفری و امور حقوقی مرتبط با نظم عمومی قابلیت داوری ندارند)، موضوع خود را به یک داور مورد توافق (مرضی الطرفین) ارجاع می دهند؛ تا ایشان (داور یا داوران) با توجه به شرایط و مقررات که برای او تعیین می گردد (که نباید خلاف نظم عمومی و قوانین آمره باشد) به موضع اختلاف رسیدگی و رای صادر نماید بنابر این در داوری امر اختلافی به دادگستری که مرجع تظلم خواهی عمومی است ارجاع نمی شود.

اما اعاده دادرسی در امر حقوقی مستند به قانون راهی است که موجب رسیدگی مجدد یک پرونده مختومه می گردد و از طرق فوق العاده اعتراض به رای محسوب می شود.

در تیر ماه 1402 اداره حقوقی قوه قضاییه در پاسخ به استعلامی در خصوص اعاده دادرسی در امر داوری اظهار نظر نموده است البته این نکته قابل توجه می باشد که نظریات مشورتی برای مقام قضایی الزام آور نبوده و صرفا مشورت محسوب می گردد؛ اما با توجه به آنکه این نظریه در بالاترین رکن حقوقی دستگاه قضا بررسی و اعلام می شود قابل اتکا است.

شماره نظریه : 7/1402/206
شماره پرونده : 1402-127-206ح
تاریخ نظریه : 1402/04/17
سوال و موضوع استعلام :
آرای داوری که به جهت عدم تجدید نظرخواهی قطعیت می‌یابد، آیا قابل اعاده دادرسی به جهات مندرج در ماده 426 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب 1379 می‌باشد؟
پاسخ اداره حقوقی :
اولاً، آرای داوری قابل تجدید نظرخواهی نیست و صرفاً در حدود ماده 489 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب 1379، می‌توان ابطال آن را درخواست کرد. ثانیاً، با توجه به این‌که اعاده دادرسی به عنوان یکی از طرق فوق‌العاده شکایت از آراء فقط در موارد مصرح در قانون، امکان‌پذیر است و در قانون یاد‌شده اعاده دادرسی از آرای داوری توسط داور پیش‌بینی نشده است، اساساً اعاده دادرسی از آرای داوری ممکن نیست؛ مگر در مورد آرای مشمول قانون داوری تجاری بین‌المللی مصوب 1376 که موضوع مشمول بند 2 ماده 33 آن قانون باشد.

 

جهت دریافت مشاوره در این امر می توانید با شماره های تماس دفتر حقوقی نوآ ارتباط برقرار فرمایید و یا سوالات خود را در ذیل این نوشته درج نموده تا در سریع ترین زمان ممکن پاسخ خود را دریافت فرمایید

ارائه شده توسط دفتر حقوقی نوآ

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

-- بارگیری کد امنیتی --

مطالب مرتبط
وکیل تخصصی کسب و کار ها - NUA law firm
فهرست